What's new
British Ordnance Collectors Network

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

duitse mijnen

senna

Member
Ik kwam in een mijnen ruimrapportage de term tegen van granat mine 8.14, ik heb in de documentatie daar niets over kunnen vinden. Wie weet welk type mijn overeenkomstig wordt bedoeld?

Senna

Het betreft hier een mortiergranaat die gebruikt wordt als mijn zie bijgaande tekening.

Chrus

Attachments

• 8.14 cm (Fr) m ZZ 42.jpg
    8.14 cm (Fr) m ZZ 42.jpg
    113.6 KB · Views: 28
Ik denk dat de term "Granatmine" gebruikt wordt om aan te geven dat het gaat over geïmproviseerde landmijnen, bij gebrek aan echte landmijnen.
Ze gebruikten artilleriegranaten die ze voorzagen van een (druk)ontsteker en daarna ingroeven.

Als ze in de mijnenruimrapportage spraken over "Granatmine 8.14", bedoelden ze een 81 mm moriergranaat zonder staart die voor een geïmproviseerde landmijn is gebruikt.

Met andere woorden, de naam "Granatmine" is fout, want een mortiergranaat is een "Wurfmine" in het Duits.